Fifa

fifa
قیمت رایج: 14,000 تومان قیمت ما: 14,000 تومان

فیفا 19 با اینکه تغییراتی انقلابی در مقایسه با نسخه سال گذشته ندارد، اما یک تجربه جذاب و لذت‌بخش از فوتبال به‌حساب می‌آید. با بررسی بازی همراه باشید. 

 

همیشه روز‌های اول پاییز، برای طرفداران سری فیفا حس و حال خاصی دارند؛ چرا که در این روز‌ها نسخه جدید این سری محبوب منتشر می‌شود و علاقه‌مندان، این شانس را دارند تا جدید‌ترین دستاورد الکترونیک آرتز در زمینه شبیه‌سازی فوتبال را تجربه کنند و البته چه بسا افرادی که تا یک سال قرار است با این بازی سرگرم شوند. فیفا در سال‌های گذشته، با ارائه یک تجربه کامل از فوتبال، باعث شده تا خیلی از طرفداران بازی‌های ورزشی جذب این اثر شوند و نسخه امسال هم با یک سری تغییرات وارد میدان شده و در این بررسی، نگاهی به نقاط قوت و ضعف آن خواهیم انداخت و به این سوال جواب خواهیم داد که آیا فیفا 19، آنقدر جذاب و جدید است که بتوانیم برای مدت طولانی آن را تجربه کنیم یا خیر. اما پیش از هر چیز، دعوت می‌کنیم تا در ادامه نگاهی به بررسی ویدیویی بازی داشته باشید

 

یکی از ایراداتی که مخصوصا پس از انتشار آپدیت‌های اولیه در فیفا 18 به‌چشم آمد، متکی بودن بیش از حد بازی به سرعت بود. منظورم این است که در نسخه سال گذشته، بازیکنان سرعتی حرف اول و آخر را در زمین می‌زدند و کافی بود شما سبک بازی‌تان را روی استفاده از چنین بازیکنانی متمرکز کنید تا شانس زیادی برای رسیدن به گل داشته باشید. همین مساله هم باعث شده بود تا دفاع کردن در بازی به کار سختی تبدیل شود و مدافعین که اغلب سرعت کم‌تری دارند، همیشه در تقابل با بازیکنان مهاجم سرعتی اوقات سختی داشتند و نتیجه کلی این موضوع، تمام شدن بازی‌ها با تعداد گل‌های بالا و سخت شدن دفاع کردن بود که در بررسی فیفا 18 هم به آن اشاره کردیم. اما خب EA، امسال به جای اینکه ساختار کلی بازی را عوض کند، سعی کرده با ایجاد یک سری تغییرات جزئی، بازی را به تعادل بهتری برساند و تا حدود خیلی زیادی هم در این راه موفق بوده است. در نتیجه زمانی که فیفا 19 را بازی می‌کنید، مخصوصا در درجات سختی نسبتا بالاتر، حس یک فوتبال واقعی به بازیکن منتقل می‌شود؛ فوتبالی که در آن، باید برای رسیدن به گل، تاکتیک‌های درست و متنوعی داشته باشید و بتوانید بسته به شرایط مسابقه و حریف، سبک بازی خودتان را تغییر بدهید.

گیم‌پلی بازی آزادی‌عمل بالایی به مخاطب می‌دهد و تعادل بسیار خوبی در همه جنبه‌ها دارد

عوامل زیادی در این راه دخیل هستند که یکی از آن‌ها، بهتر شدن وضعیت دفاع کردن در بازی است. دفاع کردن در فیفا 19، برخلاف نسخه قبلی، نه وابسته به شانس که وابسته به مهارت گیمر است و همین مساله باعث می‌شود تا بتوانیم با صرف وقت و آزمون خطا، در دفاع کردن هم به مهارت بالایی برسیم و با کنترل درست بازیکنان و البته اتخاذ سیستم‌های درست، حملات حریف را خنثی کنیم. در نتیجه گیم‌پلی، در فیفا 19 به تعادل خوبی از حیث دفاع و حمله رسیده است و دیگر، شاهد بازی‌هایی که در آن شاهد رد و بدل شدن تعداد زیادی گل بودیم، نیستیم و درست مثل فوتبال واقعی، مسابقات در اوج هیجان و تنش برگزار می‌شوند که اتفاق خیلی مثبتی برای فیفا 19 است. البته در درجات سختی پایین‌تر، این ویژگی‌ها چندان به چشم نمی‌آیند و کیفیت گیم‌پلی بازی، بیش‌تر در درجات سختی دشوار یا در هنگام بازی به شکل چندنفره آنلاین و آفلاین خودش را نشان می‌دهد. 

 

اما جدا از این مسائل، فیفا 19 یک سری مکانیزم‌های جدید را هم وارد مجموعه کرده است؛ مکانیزم‌هایی که لزوما همگی هم مثبت و کارامد نیستند. یکی از بهترین ویژگی‌های جدید بازی، سیستم Dynamic Tactics است. سیستمی که به لطف آن، می‌توانید پیش از شروع مسابقه برای حالت‌های دفاعی و هجومی مختلف، ترکیب و دستورالعمل‌های متفاوتی تعیین کنید و در بازی، با استفاده از کلید‌های جهت، این حالت‌ها را تغییر بدهید. این سیستم جدا از اینکه مخاطب را از رفتن به منو بی‌نیاز می‌کند، باعث می‌شود تا امکان تغییر سریع سبک بازی در حین مسابقات هم فراهم شود که مخصوصا در مسابقات آنلاین، بسیار مفید و به‌دردبخور است. ویژگی جدید بعدی بازی، سیستم Active Touch است. این سیستم با هدف طبیعی‌تر شدن کنترل و تعامل با توپ توسط بازیکنان خلق شده و خب تاثیر آن را، می‌توان در زمان کنترل بازیکنان صاحب توپ یا دریبل زدن احساس کرد که باعث شده است تا شاهد حرکات نرم‌تر و طبیعی‌تری نسبت به نسخه سال گذشته باشیم. با این حال این سیستم یک سری باگ‌های خیلی جزئی هم دارد و گاهی بازیکنان توپ‌ها را به شکل عجیبی کنترل می‌کنند که البته، این مورد خیلی جزئی پیش می‌آید. 

سیستم Timed Finishing به شکلی است که عادت کردن به آن سخت است و در اوایل بازی حسابی با این مورد مشکل خواهید داشت

همان‌طور که اشاره کردیم، همه ویژگی‌های جدید گیم پلی فیفا 19 هم مثبت نیستند و یکی از موارد آزاردهنده در بازی، سیستم جدید شوت‌زنی یا همان Timed Finishing است. نه اینکه بگوییم این سیستم کلا بد است اما مشکل اصلی سیستم جدید شوت‌زنی، بدقلق بودن آن است. سازندگان از طریق این سیستم، قصد داشتند آن حس شوت‌زنی در فوتبال واقعی را شبیه‌سازی کنند اما حداقل در حالت فعلی، Timed Finishing بیش‌تر سیستمی است که می‌تواند خیلی راحت موقعیت‌های گل عالی شما را خراب کند یا برعکس، گاهی باعث شود تا شوت‌های عجیب و غریبی به گل تبدیل شوند که انتظار گل شدن‌شان را نداریم. جدا از این، این سیستم به شکلی تعبیه شده است که برای مشاهده دقیق عملکرد آن، باید Trainer را فعال کنید تا نوار مربوط به زمان‌بندی این سیستم در بالای سر بازیکن پس از زدن شوت ظاهر شود و خب اگر شما از جمله افرادی باشید که دوست ندارید Trainer روشن باشد، برای استفاده از Timed Finishing بیش‌تر باید دست به دامان بخت و اقبال شوید. همه این‌ها، پس از گذشت مدتی باعث می‌شوند تا این سوال را از خودمان بپرسیم که مگر سیستم قبلی و همیشگی شوت‌زنی بازی چه اشکالی داشت که EA، تصمیم گرفته تا آن را به این شکل تغییر دهد و مکانیزمی نه‌چندان دلچسب برایش خلق کند؟‌